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Mídia & ResenhasMídiaJossey Bass on Leadership

Jossey Bass on Leadership

Games at Work Interfere with Key Business Process

Mauricio Goldstein e Philip Read

Agosto 13, 2009

Jossey_Bass_On_LeadershipOrganizational Experts Mauricio Goldstein and Philip Read, authors of Games at Work: How to Recognize and Reduce Office Politics, share some insight on specific office games that hinder productivity and the business process. Read on to see what they have to say:

"In our last blog we described games, and how they can interfere with productivity through sapping morale, becoming obstacles to learning, decreasing innovation and risk taking, and producing rigidity in the face of change. In this blog we want to describe how specific games can interfere with business processes.

Strategic Planning:
One critical component of strategic planning is an objective assessment of the marketplace and the capabilities of the firm. Games have the potential to distort both.
No Bad News: Individuals present overly rosy communiqués; information flow from the external or internal world is optimistic or even falsified. This may result in over optimistic investment strategies for example.
Marginalize: Valuable information held by individuals who have been side-lined or blocked does not reach those who need to hear it.
The Boss Said: Information on the marketplace can be suppressed because of one individuals interpretation of what the CEO will think of this information.

Decision Making:
Games can subvert decision-making by creating environments that are not level playing fields, and therefore increasing subjectivity.
Old War Hero: the person who has “seen it all” blocks fresh ideas because of certainty about their failure. Over time this reduces the groups ability to propose new decisions.
Great Idea: favoritism of one player gives unjustified momentum to their proposals or inputs to decision making.
Token Involvement: the CEO or other senior leader has already made their mind up but pretends to seek involvement or input without really wanting it or listening to it.

[...]

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Jogos do Mês

Jogo L4 - Envolvimento de Faz de Conta

Para jogar o Envolvimento de Faz de Conta, o gerente realiza pesquisas de opinião, reúne grupos de discussão ou convoca reuniões de envolvimento para comunicar que "sua opinião conta", mas tudo isso tem como objetivo apenas fazer com que as pessoas se sintam participantes, em vez de fazê-las participar realmente. A verdadeira intenção é apenas evitar queixas e fazer com  que os gerentes possam mostrar para seus chefes que estão "fazendo a coisa certa" - engajando seu pessoal no processo de tomada de decisões. Esse mesmo jogo ocorre quando os líderes envolvem superficialmente os subordinados diretos, solicitando seus pontos de vista sobre a estratégia do departamento, mas confiando apenas na propria opinião pessoal. O cinismo acaba sendo a resposta final dos subordinados a esse tipo de jogo, e perde-se  o respeito pela liderança. E a coisa é talvez ainda pior quando o gerente necessita de que seu pessoal se mostre realmente comprometido e colaborativo em um grande projeto, e encontra dificuldade em assegurar seu envolvimento.

Elogios sobre Jogos Politicos

jacopoUma leitura fantástica não apenas para líderes e executivos seniores, mas também para os profissionais que querem crescer dentro de organizações complexas. Goldstein e Read dissecam a dinâmica interpessoal que afeta o desempenho da empresa, proporcionam uma estrutura conceitual para compreensão dos jogos praticados nas empresas, e oferecem ferramentas práticas para correção desses comportamentos e aumento da eficiência.

Jacopo Bracco vice-presidente executivo, DIRECTV Latin America

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